Scoutdräkten

Scoutdräkten är ett sätt att visa att vi alla tillhör Scouterna. Scoutdräkten skapar gemenskap, stärker vår identitet och är en del av vårt symboliska ramverk. Scoutdräkt används i olika utföranden i hela världen och visar på att vi tillhör en global rörelse.

Scoutdräkten består av Scouternas kort- eller långärmade t-shirt, kort- eller långärmade skjorta, eller pikétröja. Färgen är majolica blå med Scouternas logotyp väl synlig. En halsduk hör till dräkten. Scouternas officiella halsduk är mörkblå med Scouternas logga på ett gult band. Samverkansorganisationer och scoutkårer kan besluta om egna halsdukar. För de som gått Treklöver-Gilwell-utbildningen finns en speciell halsduk, som kan användas istället för andra halsdukar och läggs ovanpå kragen.
När du representerar Scouterna utomlands ska Scouternas officiella halsduk användas som en del av scoutdräkten.

Scoutdräkten

Grundplaggen i scoutdräkten är scoutskjorta med scouthalsduk med sölja som beställs via Scoutshopen.

Scouternas SCOUTshop SCOUTVAROR

Man kan beställa själv, men vi brukar samordna inköpen för att undvika ytterligare fraktkostnader. Så prata gärna först med din ledare när du vill beställa något innan du beställer själv.

Scoutshop är Scouternas egen shop

Överskottet på allting du handlar går tillbaka till scoutrörelsen. Genom Scouternas återbäringssystem kan du välja att ge 5% av summan du handlar för direkt till kåren, som väljer i rullisten, antingen när du registrerar dig som kund eller när du är i kassan. Scoutkåren får en utbetalning en gång per termin och på så sätt bidrar ditt köp till kårens intäkter.

Scoutmärken

Redan när man skaffar sin scoutskjorta har man några märken som visar vad man tillhör; Väsmanlands Scoutdistrikt, Hökåsens Scoutkår, Avdelningen (tex Spårarna) och Patrullen (tex Myran). Allt eftersom man får olika färdigheter och kunskaper om scouting så får man andra märken. Dessa märken brukar vi dela ut på vår högtidsdag, Sankt George, den 23 april. På läger och större hajker kan man också få märken att fästa på skjortan.

Här kan du se hur märkena ska sitta.